Sök på tervix.se
Sponsrade länkar via Google AdWords
Med sponsrade länkar ges möjligheten att på ett kostnadseffektivt sätt få relevant och kvalitativ trafik till din webbplats i form av besökare som redan är intresserade av och söker efter de tjänster eller produkter som du tillhandahåller. I sökmotorerna visas sponsrade länkar i form av textbaserade annonser ovanför och till höger om den organiska resultatlistan. Utöver detta visas annonserna i Googles sök- och innehållsnätverk.
Att annonsen visas i Googles innehållsnätverk innebär att din annons kommer synas på webbplatser som är relevanta med din aktuella kampanj. Googles innehållsnätverk innefattar bl.a. Google AdSense vilket ger din annons möjlighet att exponeras på ett oändligt antal webbplatser som har ett innehåll som relaterar till din kampanjs nyckelord.
Hur fungerar sponsrade länkar?
Sponsrade länkar baseras på kostnad per klick (PPC) vilket innebär att dina annonser visas helt kostnadsfritt dels vid relevanta sökningar i sökmotorer samt på webbplatser som är relaterade till din verksamhet. Du betalar endast när en besökare klickar på din annons och länkas till din webbplats. Något som ger en väldigt hög respons eftersom besökaren redan är intresserad av det du har att erbjuda och länkas direkt till rätt sida på din webbplats.
När ska sponsrade länkar användas?
Du kan alltså dra nytta av sökmotorernas kraft och relevans utan att sökmotoroptimera din webbplats. Sponsrade länkar kan också vara en utmärkt del av en lyckad strategi för sökordsmarknadsföring, då du snabbt kan få kvalitativa resultat på sökord som generellt är för konkurrensutsatta för att snabbt uppnå resultat med traditionell sökmotoroptimering.